Recension av Xiaomi MI 1S elscooter

 2021-12-10
Recension av Xiaomi MI 1S elscooter
Introduktion
Xiaomi har uppdaterat sin superpopulära M365 el-scooter efter flera år av global dominans. Men istället för att kalla den något som M365 Mark II eller M366 eller N365 har de kallat den Xiaomi 1S scooter. Jag antar att "S" står för "scooter" men annars är denna nya nomenklatur föga meningsfull. Det skulle vara vettigt om det var en helt ny modell, men 1S scooter är inget sådant. Det är i huvudsak en M365 med en M365 Pro-skärm och ett förbättrat batteri. Den ligger alltså någonstans mellan M365 och M365 Pro. Men låt oss ta en ordentlig titt på Xiaomi 1S scooter. Du kan också se en direkt jämförelse mellan M365 och 1S.
Xiaomi M365 e-scooter släpptes först i slutet av 2016 men blev känd i Nordamerika 2017 och sedan i Europa 2018 när scooteruthyrningsföretaget Bird satte tusentals på gatorna i städer på dessa två kontinenter. I april 2020 släppte Xiaomi i tysthet Xiaomi 1S i Kina. Förmodligen berodde den svaga lanseringen på den pågående pandemin av coronavirus (som inte alls var Kinas fel och eventuella saknade läkare måste ha gått vilse själva). 1S nådde slutligen EU/ Storbritannien i augusti 2020. Xiaomi 1S är en hopfällbar elektrisk skoter utformad av den kinesiska teknikjätten Xiaomi (uttalas "show-er-me"). Den tillverkas av Ninebot, som också tillverkar sin egen el-scooter (Segway-märkt ES2). Liksom M365 har den en enkel hopfällbar design, 30 km räckvidd, 25 km/h topphastighet, låg vikt och luftfyllda däck. Den har också farthållare, belysning fram och bak, E-ABS-bromsar och en särskild telefonapp (Mi Home-appen som visas nedan). Ramen är också i princip densamma som för M365.
Styrets höjd är inte justerbar på grund av det vikbara systemet (en del av klockan hakar fast på det bakre stänkskyddet). Den levereras i en snygg vit och svart låda (väger cirka 18 kg) och kräver en liten del självmontering, såtillvida att du måste sätta in styret och skruva in fyra skruvar för att fästa det på plats. Lådan innehåller också ett enda reservdäck.
Displayen på 1S är egentligen det som skiljer den från M365. Medan M365 inte har någon hastighetsmätare på displayen (även om en hastighetsmätare finns tillgänglig i appen), visar 1S din hastighet tillsammans med batterinivå och läge (normal, fotgängare eller sport). Gaspedalen är en knapp på höger handtag, medan det finns en cykelliknande broms på vänster sida, samt en något överflödig klocka (som inte kan tas bort om du vill kunna fälla ihop din 1S). En kraftfull LED-lampa är inbyggd i framsidan av handtaget för att kunna åka på natten. Vissa har klagat på att denna lampa kanske är för ljus, men jag håller inte med (den är inte riktigt lika ljus som min cykellampas högsta inställning). Det finns också ett bakljus som blinkar när du bromsar (vilket gör det till en bromslampa också).
Körning av 1S
Precis som M365 är 1S välbalanserad och lätt att kontrollera. Om du inte är van vid att åka skoter eller skateboard kommer första gången du åker en elektrisk skoter att vara lite nervöst. Detta är vanligt och de flesta människor förlorar snabbt en inledande bävan. Accelerering och bromsning är enkelt och effektivt. På grund av dess låga tyngdpunkt är det inte likt att använda frambromsen på en scooter som att använda frambromsen på en cykel, där man är rädd för att gå över styret. Ett problem som jag har stött på på min M365 är att det högra styrhandtaget kan tryckas upp mot gaspedalen, vilket innebär att gaspedalen inte automatiskt fjädrar upp när den släpps.

Introduktion

Xiaomi har uppdaterat sin superpopulära M365 el-scooter efter flera år av global dominans. Men istället för att kalla den något som M365 Mark II eller M366 eller N365 har de kallat den Xiaomi 1S scooter. Jag antar att "S" står för "scooter" men annars är denna nya nomenklatur föga meningsfull. Det skulle vara vettigt om det var en helt ny modell, men 1S scooter är inget sådant. Det är i huvudsak en M365 med en M365 Pro-skärm och ett förbättrat batteri. Den ligger alltså någonstans mellan M365 och M365 Pro. Men låt oss ta en ordentlig titt på Xiaomi 1S scooter. Du kan också se en direkt jämförelse mellan M365 och 1S.

Historia

Xiaomi M365 e-scooter släpptes först i slutet av 2016 men blev känd i Nordamerika 2017 och sedan i Europa 2018 när scooteruthyrningsföretaget Bird satte tusentals på gatorna i städer på dessa två kontinenter. I april 2020 släppte Xiaomi i tysthet Xiaomi 1S i Kina. Förmodligen berodde den svaga lanseringen på den pågående pandemin av coronavirus (som inte alls var Kinas fel och eventuella saknade läkare måste ha gått vilse själva). 1S nådde slutligen EU/ Storbritannien i augusti 2020.

Grunderna

Xiaomi 1S är en hopfällbar elektrisk skoter utformad av den kinesiska teknikjätten Xiaomi (uttalas "show-er-me"). Den tillverkas av Ninebot, som också tillverkar sin egen el-scooter (Segway-märkt ES2). Liksom M365 har den en enkel hopfällbar design, 30 km räckvidd, 25 km/h topphastighet, låg vikt och luftfyllda däck. Den har också farthållare, belysning fram och bak, E-ABS-bromsar och en särskild telefonapp (Mi Home-appen som visas nedan). Ramen är också i princip densamma som för M365.
Styrets höjd är inte justerbar på grund av det vikbara systemet (en del av klockan hakar fast på det bakre stänkskyddet). Den levereras i en snygg vit och svart låda (väger cirka 18 kg) och kräver en liten del självmontering, såtillvida att du måste sätta in styret och skruva in fyra skruvar för att fästa det på plats. Lådan innehåller också ett enda reservdäck.

Utformningen

Scooterns batteri är placerat i basen och själva ramen är byggd av aluminium. Den känns stark och fällmekanismen innebär att den kan fällas ihop eller fällas upp på några sekunder (Xiaomi uppger tre sekunder). Denna robusthet och låga kostnad (eftersom du inte betalar för kolfiber) innebär att den är rimligt tung på 12,5 kg; men detta är så lätt som skotrar i mellanklassen kommer och tyngd är ganska subjektivt: Jag är inte alls stark och kan bära den här skotern upp och ner för trappor utan alltför stor ansträngning. En skillnad från föregångaren, förutom de gula reflektorerna på EU/UK-modellen, är att de yttre ledningarna är snyggare på 1S. De har fortfarande inte kommit på hur man ska föra ledningen till styret internt (genom den vikbara leden), men de har åtminstone försökt.
Displayen på 1S är egentligen det som skiljer den från M365. Medan M365 inte har någon hastighetsmätare på displayen (även om en hastighetsmätare finns tillgänglig i appen), visar 1S din hastighet tillsammans med batterinivå och läge (normal, fotgängare eller sport). Gaspedalen är en knapp på höger handtag, medan det finns en cykelliknande broms på vänster sida, samt en något överflödig klocka (som inte kan tas bort om du vill kunna fälla ihop din 1S). En kraftfull LED-lampa är inbyggd i framsidan av handtaget för att kunna åka på natten. Vissa har klagat på att denna lampa kanske är för ljus, men jag håller inte med (den är inte riktigt lika ljus som min cykellampas högsta inställning). Det finns också ett bakljus som blinkar när du bromsar (vilket gör det till en bromslampa också).

Körning av 1S

Precis som M365 är 1S välbalanserad och lätt att kontrollera. Om du inte är van vid att åka skoter eller skateboard kommer första gången du åker en elektrisk skoter att vara lite nervöst. Detta är vanligt och de flesta människor förlorar snabbt en inledande bävan. Accelerering och bromsning är enkelt och effektivt. På grund av dess låga tyngdpunkt är det inte likt att använda frambromsen på en scooter som att använda frambromsen på en cykel, där man är rädd för att gå över styret. Ett problem som jag har stött på på min M365 är att det högra styrhandtaget kan tryckas upp mot gaspedalen, vilket innebär att gaspedalen inte automatiskt fjädrar upp när den släpps.
Xiaomi-däcken har en diameter på 8,5 tum och är luftfyllda. Tanken är att luftfyllda däck gör körningen mjukare. Det finns dock ingen fjädring så det är verkligen en kompromiss mellan de två alternativen. Xiaomi hävdar att deras nya serie (Essential, 1S och Pro 2) har "nästa generations däck", vilket gör dem tre gånger så robusta (mindre benägna att punktera) som M365-däcken. Jag kan inte intyga att de är robusta (jag har aldrig haft en punktering på min M365), men jag har kört M365-däck i Mexico City, där reparationer av vägar står ganska långt ner på "att göra"-listan, och jag har funnit att så länge man undviker större gropar och intar en bekväm körställning, kan de flesta vägytor bekvämt passeras. Föga förvånande är kullerstenar ett problem.
Det enda verkliga problemet jag har funnit är en tendens att skrapa undersidan av skotern på trottoarkanter när jag går från väg till trottoar eller tvärtom (och det känns som om detta händer mindre på ES2), men detta är kanske ett resultat av min lathet och att jag helt enkelt inte lyfter den tillräckligt högt från marken. Jag är inte heller särskilt skicklig på att ta snäva kurvor, men återigen kan detta bero mer på mina egna brister i körningen än på någon brist i skoterkonstruktionen. Jag skulle inte heller förlita mig på det inbyggda låset för att förhindra stöld.
Vi rekommenderar alltid att du bär hjälm när du kör en elektrisk skoter. De flesta scooterskador verkar inträffa när man stöter på ett potthål (eller liknande) och de små hjulen är verkligen känsliga för sådana hinder. Läs gärna mitt inlägg Are Electric Scooters Safe? för mer information och statistik om säkerheten hos elscootrar. Som vi ofta påpekar är det från och med maj 2020 inte lagligt att köra privatägda elscootrar på allmänna vägar i Storbritannien, även om få polisstyrkor vidtar åtgärder mot förare.

Batteri

1S-batteriet har samma kapacitet och effekt som M365-batteriet, så den behåller samma topphastighet på 25 km/h (15,5 mph) och räckvidd på 30 km (18 miles). Räckvidden är ganska exakt men hastigheten uppfylls oftast inte. Xiaomi hävdar dock att batteriet på 1S har förbättrats så att det tar mindre tid att ladda (5 timmar) och har en längre total livslängd. Det är värt att notera att när batterinivån sjunker under 5 % sjunker scooterns prestanda avsevärt (om du har bråttom se till att du har den någorlunda väl laddad, annars kan det hända att du kör i en pinsamt långsam hastighet).

Sammanfattning

Precis som M365 är Xiaomi 1S en utmärkt elektrisk skoter i mellanklassen. Låga arbetskostnader i Kina innebär att Xiaomi kan producera 1S till ett rimligt pris, vilket gör den tillgänglig för de flesta människor i Storbritannien. Jag skulle kanske kunna dra av en halv stjärna på grund av min tendens att skrapa botten på trottoarer, men för mindre än 500 pund skulle det vara orättvist.

 

 
© Copyright 2006 - 2020 iBEE Media Solution ABLogo sidfot Koordinater.se