Vare sig det är för att åka skidor eller på en affärsresa, så vet förmodligen alla som har rest till nordeuropeiska länder som Tyskland, Österrike eller någonstans i Skandinavien under vintern och kört en bil när de var där allt om vinterdäck.
För resten av oss kanske du aldrig har kört med vinterdäck och ännu mindre troligt är det att du har övervägt att byta ut dina normala sommardäck mot vinterdäck när de kalla månaderna närmar sig. Under de senaste åren har vi trots allt inte haft så mycket snö i Storbritannien - med undantag för vissa områden på höga höjder och avlägsna delar av Skottland. Så varför ska du ens tänka på vinterdäck?
I vår senaste artikel om råd om däckssäkerhet förklarar vi inte bara vad vinterdäck är och hur de skiljer sig från sommardäck, utan vi tar också bort en stor myt om dem.
Sommardäck, vinterdäck - vad är skillnaden?
Vissa av skillnaderna mellan sommardäck och vinterdäck är tydliga om du vet vad du letar efter. Ta en titt på dessa Continental-däckprofiler. Lägg märke till hur slitbanan på vinterdäcket till höger skär in i däcket i böjda chevronmönster, medan sommardäcket till vänster däremot har en mer orbital slitbana. När du börjar titta närmare blir skillnaderna mycket tydligare, och en annan skillnad är att vinterdäcken också verkar vara tjockare.
Även om däckprofilerna är uppenbart viktiga är det de mindre uppenbara, osynliga skillnaderna som verkligen spelar roll. Vinter- och sommardäck tillverkas faktiskt av olika gummiblandningar, där varje blandning är utformad, utvecklad och tillverkad för att anpassa sig till och fungera effektivt under mycket olika körförhållanden.
"Olyckliga sju" för vissa
Efter en lång och mestadels varm sommar är det svårt att tänka på hur 7 °C känns, men denna temperatur är otroligt viktig när det gäller däck och hur de fungerar.
Dina sommardäck är mycket säkrare när det är varmt
Varför? Därför att sommardäck är tillverkade med blandningar som är särskilt utformade för användning i temperaturer över 7 °C. Men om du använder dem under denna temperatur - vilket de flesta förare gör - hårdnar de snabbt. Detta leder till att deras köregenskaper snabbt försämras.
Det är mycket säkrare att använda vinterdäck när det är kallt
Det är tvärtom för vinterdäck om du skulle använda dem på sommaren. Detta beror på att vinterdäck är konstruerade för användning vid temperaturer under 7 °C. På sommaren är det vanligtvis för varmt, så de värms upp för snabbt, vilket påverkar deras slitage avsevärt. Ännu viktigare för förarsäkerheten är att de inte heller är lika effektiva vid bromsning i varmt sommarväder. Det är anledningen till att premiumdäckstillverkare som Continental investerar så mycket pengar i forskning och utveckling av däckblandningar för särskilda vinterdäck. Resultatet av denna investering är vinterdäck som är utformade för att ge optimala prestanda i kallt väder och sommardäck som ger bästa möjliga prestanda under resten av året.
Avlägsnande av myten om att vinterdäck är till för att köra på snö
När man tänker efter ordentligt blir det plötsligt begripligt. Snö är inte huvudskälet till att miljontals förare i norra Europa byter till vinterdäck varje år. Visst, även om det i vissa fall kan vara mer snö, så snöar det inte heller oavbrutet från oktober till mars i Holland, Tyskland eller Belgien.
Så varför byter de till vinterdäck? De gör det för att de gummiblandningar som används för vinterdäck gör körningen säkrare när temperaturen är 7 °C eller kallare. Och om det ändå snöar är vinterdäcken mycket bättre på att hjälpa dig att hantera ogynnsamma väderförhållanden än sommardäck någonsin kan vara, vilket gör att du kan fortsätta köra säkert, eller åtminstone säkert.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Vare sig det är för att åka skidor eller på en affärsresa, så vet förmodligen alla som har rest till nordeuropeiska länder som Tyskland, Österrike eller någonstans i Skandinavien under vintern och kört en bil när de var där allt om vinterdäck.
För resten av oss kanske du aldrig har kört med vinterdäck och ännu mindre troligt är det att du har övervägt att byta ut dina normala sommardäck mot vinterdäck när de kalla månaderna närmar sig. Under de senaste åren har vi trots allt inte haft så mycket snö i Storbritannien - med undantag för vissa områden på höga höjder och avlägsna delar av Skottland. Så varför ska du ens tänka på vinterdäck?
I vår senaste artikel om råd om däckssäkerhet förklarar vi inte bara vad vinterdäck är och hur de skiljer sig från sommardäck, utan vi tar också bort en stor myt om dem.
Sommardäck, vinterdäck - vad är skillnaden?
Vissa av skillnaderna mellan sommardäck och vinterdäck är tydliga om du vet vad du letar efter. Ta en titt på dessa Continental-däckprofiler. Lägg märke till hur slitbanan på vinterdäcket till höger skär in i däcket i böjda chevronmönster, medan sommardäcket till vänster däremot har en mer orbital slitbana. När du börjar titta närmare blir skillnaderna mycket tydligare, och en annan skillnad är att vinterdäcken också verkar vara tjockare.
Även om däckprofilerna är uppenbart viktiga är det de mindre uppenbara, osynliga skillnaderna som verkligen spelar roll. Vinter- och sommardäck tillverkas faktiskt av olika gummiblandningar, där varje blandning är utformad, utvecklad och tillverkad för att anpassa sig till och fungera effektivt under mycket olika körförhållanden.
"Olyckliga sju" för vissa
Efter en lång och mestadels varm sommar är det svårt att tänka på hur 7 °C känns, men denna temperatur är otroligt viktig när det gäller däck och hur de fungerar.
Dina sommardäck är mycket säkrare när det är varmt
Varför? Därför att sommardäck är tillverkade med blandningar som är särskilt utformade för användning i temperaturer över 7 °C. Men om du använder dem under denna temperatur - vilket de flesta förare gör - hårdnar de snabbt. Detta leder till att deras köregenskaper snabbt försämras.
Det är mycket säkrare att använda vinterdäck när det är kallt
Det är tvärtom för vinterdäck om du skulle använda dem på sommaren. Detta beror på att vinterdäck är konstruerade för användning vid temperaturer under 7 °C. På sommaren är det vanligtvis för varmt, så de värms upp för snabbt, vilket påverkar deras slitage avsevärt. Ännu viktigare för förarsäkerheten är att de inte heller är lika effektiva vid bromsning i varmt sommarväder. Det är anledningen till att premiumdäckstillverkare som Continental investerar så mycket pengar i forskning och utveckling av däckblandningar för särskilda vinterdäck. Resultatet av denna investering är vinterdäck som är utformade för att ge optimala prestanda i kallt väder och sommardäck som ger bästa möjliga prestanda under resten av året.
Avlägsnande av myten om att vinterdäck är till för att köra på snö
När man tänker efter ordentligt blir det plötsligt begripligt. Snö är inte huvudskälet till att miljontals förare i norra Europa byter till vinterdäck varje år. Visst, även om det i vissa fall kan vara mer snö, så snöar det inte heller oavbrutet från oktober till mars i Holland, Tyskland eller Belgien.
Så varför byter de till vinterdäck? De gör det för att de gummiblandningar som används för vinterdäck gör körningen säkrare när temperaturen är 7 °C eller kallare. Och om det ändå snöar är vinterdäcken mycket bättre på att hjälpa dig att hantera ogynnsamma väderförhållanden än sommardäck någonsin kan vara, vilket gör att du kan fortsätta köra säkert, eller åtminstone säkert.