Volvo XC40 är en rymlig liten SUV med smart design och bekväm körning. Några av inredningsdetaljerna är inte riktigt upp till det rätta och du kan tycka att infotainmentsystemet är krångligt.
Är Volvo XC40 en bra bil?
Volvo XC40 är en snygg och mycket trendig SUV med cool skandinavisk stil - både på insidan och utsidan - och ett brett utbud av motoralternativ, inklusive mildhybrid, plug-in hybrid och till och med helelektriska modeller.
XC40 är Volvos minsta SUV, men till skillnad från alternativ som BMW X1 eller Audi Q3 ser den inte ut som en nedskalad version av större modeller i sortimentet - den har sin egen stil. Det betyder dock inte att några av de mest tilltalande aspekterna av Volvos sortiment saknas.
Vi tycker att den ser mer ungdomlig ut än den större XC60, som man skulle kunna beskriva som en skräddarsydd skjorta till XC40:s funkiga tee.
Interiören är full av snygga detaljer som hjälper Volvo att sticka ut. Till exempel är dörrklädnader, armstöd och handtag tillverkade av en enda bit plast och har färgkodade filtfodrade inlägg. Det innebär att det finns några rejält stora dörrfack å ena sidan, men ändå ser det också snyggt ut inuti.
Faktum är att smart interiörförvaring är en av XC40:s viktigaste egenskaper: det centrala armstödet har en avtagbar sektion som fungerar bra som en liten papperskorg, och det stora, välformade bagageutrymmet har en pop-up-avdelare för att hålla shoppingpåsar eller lösa föremål på plats. Det finns gott om utrymme i kupén för människor också, med trevligt justerbara säten och gott om plats i baksätet.
Det finns dock några små problem med XC40:s interiör. Vissa material ser lite malplacerade ut, säkert under den standard du hittar i en Audi Q3. Och även om infotainmentsystemet med pekskärm ser bra ut är det inte lika lätt att använda som systemet i en BMW X1.
XC40 är bekväm över gupp, smidig i stan och avslappnande på motorvägen - så den är en utmärkt vardagsbil. Den är inte lika vass att köra som en X1, men det är på intet sätt ett problem med tanke på dess talanger på andra håll.
Det finns ett brett utbud av motorer att välja mellan. Bensinmotorerna T2 och T3 på instegsnivå är tysta och effektiva, så de är bra för lokala resor. B4- och B5-modellerna använder en bensinmotor och mildhybridteknik för en liten ökning av bränsleeffektiviteten, även om de i princip bara är större bensinalternativ.
För tjänstebilsförare bör dock tänka på att T4- och T5 Recharge-plug-in-hybridmodellerna är de billigaste att köra - så länge du ansluter regelbundet. Det finns också en helt elektrisk version av XC40 kallad P8 Recharge med en räckvidd på 259 mil.
Volvo XC40 är en av de säkraste nya bilarna på vägen även utan att lägga till ett enda tillval, men extrautrustning som övervakning av döda vinkeln bidrar ännu mer till detta. Den kan också fås med en avancerad farthållare som håller dig på ett säkert avstånd från bilen framför, kan automatiskt hålla dig i filen och fungerar även i stop-start-trafik.
Hur praktisk är den?
Volvo XC40:s interiör har plats för fyra vuxna och en imponerande mängd förvaringsutrymme i dörrarna. Bagageluckan är inte den största, men den är väl utformad och fullmatad med funktioner.
Hur är det att köra?
XC40 är bekvämare än många andra små SUV:er, men de snabbaste bensinmodellerna i topputförande är inte så sparsamma.
Prestanda och ekonomi
Volvo XC40 finns med ett urval av bensin- och dieselmotorer med antingen manuell eller automatisk växellåda och två- eller fyrhjulsdrift. Det finns också hybridversioner och till och med en helt elektrisk modell.
Om du kör mycket i stan ska du inte låta dig avskräckas av den trecylindriga T2 bensinmodellen i instegsmodellen. Det är den billigaste vägen in i en Volvo XC40, men den saknar inte den kraft som behövs för att transportera en familj. T3-modellen har samma grundmotor men har lite mer kraft - T2 har 129 hk och T3 har 163 hk. Båda är rimligt sparsamma.
Sedan finns det B4- och B5-miljöhybriderna. Dessa använder en liten elmotor för att ge en omärklig mängd hjälp till motorn för att få något bättre utsläpp - det finns ingen möjlighet att köra dem enbart på elkraft. De är smidiga och kraftfulla (med 197 respektive 250 hk) men XC40 är mer prisvärd med de trecylindriga motorerna.
Om du har god tillgång till laddning hemma eller på jobbet och planerar att köra en XC40 som tjänstebil bör du allvarligt överväga plug-in-hybriderna T4 eller T5 Recharge. De kan köra cirka 28 mil enbart på el när de är fulladdade, men har också en trecylindrig 1,5-liters motor att använda när den tar slut. T4 Recharge har 211 hk och T5 Recharge 262 hk.
Du kan förbättra bränsleförbrukningen något på icke-hybridmodellerna genom att välja den åttaväxlade automatlådan i stället för den sexväxlade manuella växellådan, men dess funktion är ointuitiv (särskilt vänster-höger-rörelsen för manuellt läge) och den är också lite långsam att reagera när du vill ha en accelerationsstöt. Ändå är den säckiga sexväxlade manuella växellådan inte heller den bästa.
Körning
Volvo XC40 är utformad för att vara mycket bekväm och har därför inte samma sportiga ambitioner som modeller som Audi Q2 eller BMW BMW X1.
Med det sagt vinglar den inte som en blancmange i kurvorna och fördelen med den mjukare inställningen är att fjädringen absorberar stötar mycket bra. Den är utformad för att vara avslappnande oavsett om du är i stan eller på motorvägen.
På tal om motorvägen ger Volvos pilotassistanssystem (tillval) komfort av ett annat slag genom att hjälpa dig att slippa en del av den monotona koncentration som krävs för långa resor.
Med hjälp av en blandning av kameror och sensorer accelererar, bromsar och styr bilen åt dig; allt du behöver göra är att ställa in en hastighet och hålla händerna på ratten. Den styr till och med bilen genom långa, svepande kurvor utan någon hjälp från föraren. Om du köper Pilot Assist (som ingår i paketet Driver Assist på 1 550 pund) får du också ett varningssystem för döda vinklar och en kollisionsbegränsning bakåt som skyddar dina passagerare om någon kör in i baksätet på dig.
I stan kan Volvo XC40:s standardiserade automatiska nödbromsning hjälpa dig att undvika frontalstopp i låg hastighet, och den upphöjda förarplatsen ger dig en bra sikt framåt. Den enda nackdelen kommer i form av två stora pelare på baksidan av bilen som skymmer sikten över axlarna.
De är dock bara ett problem när du kör ut på motorvägen, eftersom alla Volvo XC40 har backsensorer som gör det enkelt att parkera.
Om du verkligen hatar att klämma dig in i trånga utrymmen är det dock värt att betala för 360-graders kameran som tillval (den ger dig en fågelperspektiv över bilens omgivningar) och Park Assist som backar in bilen åt dig.
Hur är det inuti?
Volvo XC40:s interiör har en stilren minimalistisk design och en iögonfallande infotainmentskärm. Tyvärr är det inte det enklaste systemet att använda och XC40 lider också av bristfällig byggkvalitet.